סוף סוף בשורות טובות: תזונאים ומומחי דיאטה קובעים: פיצה אינה Fast Food

ענף המזון המהיר זוכה לפופולריות רבה, בישראל ובעולם כולו, בזכות תכנון וייצור של מזון מהיר הכנה, טעים בזכות היותו עשיר במלחים, סוכרים, פחמימות ושומנים, זול בעיקרו ונגיש. על מנת לענות על הצורך במהירות ההכנה וההגשה ללקוח נדרשות מסעדות המזון המהיר לטכניקות בישול מהירות, בעיקרן טיגון וצליה מהירה, כמו גם שימוש במוצרים מעובדים מוכנים מראש לשלב ההכנה הסופי.

בין העקרונות שמכניסים מאכלים לקטגוריית המזון המהיר:

נמכר כאוכל רחוב

נארז ונשלח בנוחות תוך שמירה על איכות המזון

אכילה בידיים- ללא צורך בישיבה סביב שולחן או שימוש בכלי אוכל.

ערך תזונתי נמוך לרוב.

לאור כל אלה, ניתן רק להביע תמיהה שהמאכל הלאומי האיטלקי- הפיצה, נכנס מלכתחילה לקטגוריית המזון המהיר.

נראה שהפיצה תפסה את מקומה ברשימת המזונות המהירים בעיקר בזכות הנגישות, למאכל שמגיע במשלוח מקומי, חם וטרי, ומספק חוויית אכילה משפחתית וחברתית. הפיצה מתאימה כמובן גם לאכילה ביד, באחיזת  המשולש הלוהט על גבי קרטון, אולם בכל הנוגע לערך התזונתי והקלורי של המאכל- זכתה לחותמת של דיאטנים ומומחי תזונה, שאף המליצו לשלב אותה בתפריט בצורה מבוקרת, להנאה, לאכילה לשובע ולמיצוי מספר יתרונות תזונתיים שהיא מספקת.

מרכיבי הפיצה

הבסיס המשותף לכלל הפיצות, החל מפיצה של רשתות הפיצה בפריסה ארצית וכלה במותג פיצה קריית שמונה, פיצה גליל עליון ופיצה בצפון תל אביב, הוא שלושה חומרי הגלם העיקריים:

בצק

רוטב עגבניות

גבינת מוצרלה

בתכנון ויישום נכון של כל הללו, ניתן לקבל מנה מאוזנת, עשירה ומשביעה שאינה עונה בשום צורה על נחיתות איכות המזון המהיר.

איך משלבים פיצה עם תזונה מאוזנת

מספר כלים שיסייעו בשילוב הפיצה האהובה בכל תפריט, לרבות תפריטי דיאטה, בריאות ואיכות חיים:

הבצק- הבצק הוא שמעניק את הפחמימה, האויבת הישירה של חסידות שומרי משקל וחלי ממן. על מנת להנות מפיצה ללא נקיפות מצפון ניתן להכין את בצק הפיצה באופן שלא יהווה את עיקר המנה ויוסיף לערך התזונתי שבה.

בבחירה של סוג הבצק בפיצרייה תמיד מוטב לבחור בבצק דק- שמראש מספק פיצה דקיקה בעלת כמות פחותה של פחמימה. אפשרות שניה ומועילה היא פיצה מבצק מקמח מלא. הקמח המלא אמנם אינו מופחת קלוריות ביחס לקמח הלבן, אולם הוא מתעכל באטיות ומביא לתחושת שובע ממושכת.

הרוטב- רוטב הפיצה המסורתי הוא על בסיס עגבניות טריות ומבושלות בשום ועשבי תיבול, והוא גם הרוטב הבריא ביותר. ישנה היום האפשרות מבחר פיצריות להחליף את הרוטב ברטבים על בסיס שמנת, שמן זית ואחרים- המלצה שאינה מתאימה לשומרי המשקל והבריאות, שטוב יעשו אם יקפידו על רוטב עגבניות מסורתי, מעגבניות טריות ושאינו תעשייתי.

דצמבר 16, 2021